Valószínűleg egyetlen cégvezető sem állítaná, hogy ma Magyarország a vállalkozások paradicsoma.
Mindegyikük sokáig tudná sorolni, hogy mivel lehetne egyszerűbbé, könnyebbé tenni a vállalkozások életét.
Rendre jelennek meg statisztikai adatok arról, hogy az utóbbi 1 – 3 – 6 – 12 hónapban hány vállalkozás alakult, hány ment csődbe, hány ellen indítottak felszámolási eljárást. Most tekintsünk el attól, hogy a felszámolással megszűnt cégek mekkora része mögött lehet sanda szándék. A közvélekedéssel ellentétben a valóság az, hogy a vállalkozók többsége becsületes, tisztességes munkával akarja megteremteni maga és családja megélhetését.
Miért van akkor az, hogy miközben a politikai, jogi, gazdasági környezet mindenki számára ugyanaz, a vállalkozások egy jelentős része tönkremegy, más része nem megy ugyan tönkre, de gyakorlatilag vegetál, és egy része pedig kifejezetten sikeres, évről évre növekszik. Sikeres alatt értve itt azokat, akik önerőből építették fel vállalkozásukat. Mi okozhatja ezeket a különbségeket?
Sokan próbálták már megfejteni ezt a rejtvényt, és születtek remek tanulmányok. Egy blogbejegyzés keretein túlmutat az okok mélyreható, átfogó elemzése. Beszélgetve a sikeres és kevésbé sikeres vállalkozókkal, egy különbség mindenesetre nagyon feltűnő.
A sikeres vállalkozók mindegyike pontosan tudja, hogy miért dolgozik, és ez egyiküknél sem a pénz. Természetesen ők is nyereségre törekszenek, de nem ez az elsődleges céljuk.
Pontosabban ezeknek a sikeres vállalkozásoknak küldetésük van, nem pedig céljuk. Hosszan lehetne sorolni a példákat, de most csak kettőt említek meg:
Pongor-Juhász Attila létrehozta a Pongor Kiadót, hogy magyar nyelven elérhetővé tegye a legkorszerűbb, működő vállalkozói tudást a nagyvilágból. Az ő küldetése, hogy senki ne legyen elzárva a legújabb, gyakorlatban már kipróbált vállalkozói ismeretektől pusztán csak azért, mert nem tud angolul.
Vida Ági pedig azért találta ki a Gazdagmamit, hogy segítsen a kisgyermekes anyukáknak felépíteni egy otthonról működtethető vállalkozást. Megmutassa nekik, hogy a munkaerő piaci hátrányukból hogyan kovácsoljanak előnyt. Hogyan teremtsenek maguknak önálló jövedelmet egy olyan vállalkozással, amely az anyasággal sokkal jobban összeegyeztethető, mint a klasszikus munkába járás.
Közhelyként hangzik, de igaz, hogy a sikeres és sikertelen vállalkozások vezetői leginkább gondolkodásmódjukban különböznek.
Megnyilvánul ez abban, hogy miről beszélnek, miket olvasnak, milyen kérdéseket tesznek fel, hogyan gondolkodnak az ügyfeleikről, a munkatársaikról. De legfőképpen megnyilvánul abban, hogyan gondolkodnak önmagukról, a vállalkozásukról.
Ha képes vagy úgy tekinteni a vállalkozásodra, hogy hozzájárulsz vásárlóid, ügyfeleid jól létéhez, és tudod, hogy ezt hogyan éred el, nagyot léptél a siker felé.